MAHABBAH DAN UKHUWWAH ITU INDAH

Assalamualaikum W.B.T
Terima kasih atas kesudian singgah ke laman ini. Laman ini adalah wadah untuk saya mengungkapkan informasi, berita, aktiviti yang berkaitan Pertubuhan Pendidikan Ad-Deeniyyah untuk dikongsi bersama para pembaca.

Saya mengalu-alukan sebarang penulisan,wacana pemikiran dan cetusan minda daripada anda untuk dijadikan bahan renungan dalam Jurnal Abadi Ad-Deeniyyah. Wassalam




Followers

Thursday, July 15, 2010

REPLIKA MASJID NABAWI DAN RUMAH NABI MUHAMMAD SAW

Assalamualaikum .
Sewaktu menunaikan ibadah haji, saya dan Haji Farid berpeluang ke Ekspo
Sirah Nabi Muhammad yang diadakan di bandar Madinnah. Banyak bahan bukti secara replika dan dan bertulis kisah kehidupan baginda. Model bagaimana strategi peperangan Uhud dan Khandaq turut dipamerkan. Seketika terpegun apabila melihat replika makanan yang menjadi kesukaan Nabi, begitu sederhana hanyalah buah kurma, gandum dan labu air. Manakala bantal yang menjadi alas tidurnya hanyalah pelepah kurma yang kering dibalut dengan kain...bayangkan umat Muhammad pada hari ini yang mewah, bersenang-senangan. Semuanya tertulis dalam bahasa Arab, tetapi tidak begitu sukar untuk difahami kerana sirahnya begitu hampir dengan kita semua. Semangat Nabawiyah seharusnya menjadi iktibar buat kita.


No comments:

Post a Comment