MAHABBAH DAN UKHUWWAH ITU INDAH

Assalamualaikum W.B.T
Terima kasih atas kesudian singgah ke laman ini. Laman ini adalah wadah untuk saya mengungkapkan informasi, berita, aktiviti yang berkaitan Pertubuhan Pendidikan Ad-Deeniyyah untuk dikongsi bersama para pembaca.

Saya mengalu-alukan sebarang penulisan,wacana pemikiran dan cetusan minda daripada anda untuk dijadikan bahan renungan dalam Jurnal Abadi Ad-Deeniyyah. Wassalam




Followers

Sunday, January 24, 2010

Kota Mekah dan Kaabah




Assalamualikum wbr
Sahabat-sahabatku. Mekah dari sudut sejarah terletak di sebuah lembah yang dikelilingi bukit bukau batu. Tidak ada kehijauan...yang ada kini hanyalah pembangunan pesat di sekeliling kota yang memuatkan hotel-hotel, ruang dan premis perniagaan,projek monorel dan sebagainya. Walaupun suasana agak berdebu kerana kerja-kerja memecahkan bukit batu dijalankan 24 jam, tapi saya lihat bandar ini tidak pernah sunyi daripada laluan hamba-hamba ALLAH SWT yang sentiasa bertali arus ke Majidil Haram. Siang dan malam, pagi hinggalah ke pagi...kota ini hidup dan berbudaya sebagai bukti hamba-hamba ciptaan Allah merindui dan mengasihi Allah. Kaabah yang indah, sejuk berangin dan panas di waktu zohor sentiasa dipenuhi baik di dataran Kaabah, di dalam Masjidil Haram mahupun di dataran luar masjid. Suara muazzin, Iman Abdul Rahman As Sudays, Iman Ahmad Maher bergema menusuk kalbu terutamanya pada waktu maghrib, isyak dan subuh. Aduh..rindunya saya pada suasana di Kaabah yang tidak akan dilupakan seumur hidup saya. Melaksanakan tawaf sunat 7 pusingan juga adalah tanda kita sebagai hamba melaksanakan perintah Allah sambil merasai nikmat bertawaf. Pelbagai bangsa seluruh dunia berhimpun dan berkiblatkan Kaabah. Langit yang terbentang di atas Kaabah sangat mengasyikkan, cantik membiru dan tiada berbintang di waktu malam..hati hamba-hambanya tiada yang lain ketika menghadap Kaabah, hanya mengharap keampunan kepada Pencipta-Nya Yang Maha Agung...Subhanallah. Walhamdulillah Allahu Akbar..

No comments:

Post a Comment